Vid Brännö vägförenings årsmöte 2022 fick styrelsen i uppgift av medlemmarna att se över de särskilda avgifterna för onormalt vägslitage, det vill säga den avgift som vägföreningen tar ut vid nybyggnation eller tillbyggnad på 30 kvadratmeter eller större. Ett förslag på ny avgift skulle tas fram, presenteras för medlemmarna och beslutas vid årsmötet 2023.

Denna text beskriver styrelsens förslag till medlemmarna om en ny utformning av slitageavgiften.

Slitageavgiften baseras på anläggningslagen (1973:1149) paragraf 48 a:

Om en fastighet som deltar i en gemensamhetsanläggning som avser väg tillfälligt använder anläggningen i väsentligt större omfattning än som får anses svara mot fastighetens andelstal för driftkostnaderna, är fastighetens ägare skyldig att till samfälligheten utge skälig ersättning för de kostnader som uppkommer till följd av den ändrade användningen.

Den vanligaste orsaken till onormalt vägslitage på Brännö är materialtransporter vid byggnationsarbete. Vid årsmötet 2008 beslutade medlemmarna att ta ut en avgift på 10 000 kronor för att kompensera för det onormala slitaget i samband med nybyggnation. Avgiften höjdes vid årsmötet 2019 till 20 000 kronor och breddades till att omfatta tillbyggnader på 30 kvadratmeter eller mer.

Tyvärr var avgiften inte utformad på bästa möjliga sätt, speciellt med tanke på att den nu omfattar också tillbyggnader. Samma kostnadsnivå gäller idag för samtliga byggnationer större än 30 kvadratmeter, oavsett omfattningen på byggnationsarbetet och den resulterande mängden vägtransporter.

Avgiften gäller inte heller vid stora markarbeten som inte omfattar husbyggnation, till exempel vid transporter av stora mängder sprängsten, massor, material till stödmurar med mera – något som har förekommit på Brännö under senare år.

Arbetet med avgiftsförslaget
Styrelsen har arbetat med målsättningen att utforma en avgift som kan genomföras i praktiken, som är lätt att förstå och som är så rättvis som möjligt. Olika sätt att ta betalt har bedömts och jämförelser har gjorts med hur andra vägföreningar har utformat sina avgifter för onormalt slitage. För att säkerställa att förslaget var rimligt utifrån förutsättningarna på Brännö, diskuterade styrelsen olika möjligheter med en konsult från Riksförbundet Enskilda Vägar.

Förslag om slitageavgift
Styrelsen föreslår att medlemmarna beslutar om följande modell för slitageavgift:

Slitageersättning för tillbyggnad och nybyggnation
Byggyta Ersättning  Kommentar
Under 25 kvm 0 kr Ej avgiftsbelagd. Anses som normalt slitage, ingår i     vägavgiften.
Från 25 till 40 kvm 10 000 kr Mindre avgift för de minsta tillbyggnaderna/  nybyggnationerna.
Från 40 till 80 kvm 20 000 kr Mellannivå för lite större tillbyggnader eller mindre hus
Från 80 kvm och större 30 000 kr Större avgift för fullskaliga hus.

Förutom avgift för tillbyggnad och nybyggnation föreslår styrelsen att slitageavgiften breddas till att även omfatta större markarbeten enligt följande:

Slitageersättning för markarbete som orsakar tunga vägtransporter
Vägtransporter Ersättning Kommentar
Under 10 ton 0 kr Ej avgiftsbelagd. Anses som normalt slitage, ingår i vägavgiften.
Från 10 till 50 ton 10 000 kr Samma avgiftsnivåer som för tillbyggnad och nybyggnation.
Från 50 till 100 ton 20 000 kr
Från 100 ton och mer 30 000 kr

Förklaring till avgiftsmodellen
Slitageavgiften för tillbyggnad och nybyggnation bygger på några avgiftsnivåer som ökar i proportion med byggytan. Kalkylen baseras på byggyta, eftersom det framförallt är den som avgör mängden material som transporteras till och från arbetsplatsen.

Byggteknik påverkar också transportvikterna, men kalkylen skulle bli avsevärt mer komplicerad om den tog hänsyn till olika byggtekniska lösningar och risken skulle öka att kalkylen slår fel. Det måste vara enkelt att förstå och att beräkna vilken slitageavgift som gäller – därför baseras kalkylen enbart på byggyta.

Däremot görs undantag om en avsevärd mängd byggmaterial flygs in och därmed inte belastar Brännös vägar. Då görs en bedömning av andelen transporter som går via helikopter och vilka vägtransporter som kvarstår. Slitageavgiften reduceras utifrån denna bedömning.

Stora markarbeten ger också upphov till tunga vägtransporter som orsakar onormalt vägslitage. Därför omfattar förslaget även en avgift för markarbeten. Vikten av materialet uppskattas utifrån volymen som transporteras till eller från arbetsplatsen. Däremot utgår ingen avgift om materialet, till exempel sprängsten eller massor, kommer från och stannar kvar på fastigheten.

Exempel 1: För en nybyggnation på 60 kvadratmeter, med ett markarbete som orsakar vägtransport för att forsla bort sprängsten på 30 ton, blir avgiften 30 000 kronor (20 000 för byggnation + 10 000 för transport orsakad av markarbetet).

Exempel 2: För en tillbyggnad på 25 kvadratmeter, där markarbetet orsakar vägtransporter för under 10 ton, blir avgiften 10 000 kronor (10 000 för byggnation + 0 för transport orsakad av markarbetet)

Hantering av avgiften
Det är alltid bättre att förebygga vägslitage så långt som det går, genom att anpassa vägtransporter efter de förutsättningar som gäller på Brännö. Därför arbetar styrelsen med att komma i kontakt med byggherrar innan byggnations- eller markarbetet påbörjas.

Styrelsen och byggherren bokar ett rådgivningsmöte där byggtransporter planeras, vägens aktuella skick dokumenteras och det bestäms vilken slitageavgift som gäller. Har styrelsen inte lyckats med att komma i kontakt med byggherren före byggnationen har påbörjats, besöker representanter för styrelsen byggplatsen och byggytan uppskattas i efterhand.

Slitageavgiften faktureras när byggnationen är klar utvändigt.